Kouzlo časů minulých: na kole za školou

27. 03. 2015 4:21:52
Málokdy se podaří, aby se mohla pohybovat "za školou" třeba celá školní třída. Nám se to na měšťance podařilo a bylo to prima.
Třídní učitel na závěr třetího ročníku měšťanky vymyslel pro nás, jemu oddané žáky, výlet a samozřejmě spojený s pohybem. Kdo měl kolo, byl v pohodě, kdo jej neměl, musel žebrat u kamarádů z jiných tříd, aby mu je půjčili. Výlet byl naplánovan na kolech po trase Valašské Meziříčí, Vsetín, Trenčianské Teplice, Trenčín, Piešťany, Myjava, Uherské Hradiště a přes Hulín zpět do Valašského Meziříčí. Suma sumárum nějakých tři sta kilometrů.Už měsíc dopředu jsme dvakrát týdně trénovali. Začali jsme na pěti kilometrech a skončili na osmdesáti. Když nikdo neodpadl, pouze dva píchli a jednomu stále padal řetěz, byli jsme uznání, že jsme schopni výlet přežít. Ředitel školy určil jako pedagogický dozor pouze pana učitele, důvěrně přezdívaného Čaganista, ale po rázném protestu pana katechety, zvaného Lebec, byl i on pojat jako strážce našich duší.

A tak vám mohu představit dvacet čtyři hochů a dva dozory před startem.Fotografii kousek po kousku požíral čas a torzo, které máte před sebou je ovšem velmi zajímavé. Vidíte na ní, že v létě bez kraťasů ani rána, čepice buď radiovka s čudlíkem nebo bekovka, prostovlasých namále, ruční brzda na kolech muzeálního typu a oči plné očekávání věcí příštích. A že se děly, ihned doložím.

Do Trenčianských Teplic jsme dojeli někdy odpoledne a kulili jsme oči, jak to v lázních vypadá a nastavovali uši na onu měkoučkou slovenštinu, které se trochu podobala našemu valašskému nářečí. Celou spíž jsme vezli v ruksacích na zádech. Ujídali jsme již cestou a po prohlídce lázní začala mezi dozorem tahanice, kde budeme večeřet a spát. Zvítězil Lebec, který prosadil ubytování na faře v Trenčianské Teplé. Pan farár nám propůjčil stodolu plnou sena a jeho kuchařka tři velké hrnce a přidala pytlík brambor, kolo točeného salámu a točila se kolem nás, kteří jsme byli pověřeni vařením bramborového guláše. Zdál se jí stále poněkud divný a tak přinesla kornout další papriky a my nic zlého netušíc jsme jej do guláše bezezbytku vysypali. První ochutnala farářova kuchařka a uznale pokývala hlavou. Potom vzal lžíci Jura Chrastina, ochutnal a dvě minuty jsme z něj nedostali ani slovo. Jiný kraj, jiný mrav. Přesto jsme guláš bezezbytku snědli a nezůstal ani krajíc ze dvou tříkilových bochníků chleba. Usínali jsme pod dekami, obklopeni vonícím senem a semtam odběhli ke studni uhasit žízeň. Vrzala natolik, že jsme všechny probudili.

Druhý den jsme posnídali konzervy z akce UNRRA a dodnes si vzpomínám na ty pochoutky. Oříšková pomazánka, kousky čokolády, do kolečka stočená slanina, panebože a také žvýkačky! To se po válce Američané plácli přes kapsu a tak jsme ve škole dostávali o přestávce i horké kakao, ke kterému jsme si nosili buchty od maminky nebo stařenky.

A tak jsme vyjeli. Čachtický hrad nás moc neuchvátil, zato při vyprávění o krvelačné hradní paní jsme ani nedutali. Trenčianský hrad?

No prostě paráda. Málem jsme spadli do studny, když jsme poslouchali, jak dlouho letí kamínek, než dopadne na její hladinu. K večeru na nás mával další hrad,

Beckov. A to zas měl navrch náš pan učitel, který jako evangelík věděl, že v Beckově je spousta vyznavačů této křesťanské odnože a přes evangelického faráře nám připravil pomyšlení. Opékaly se kuřata a pila, věřte nebo nevěřte, limonáda. Katecheta lapal po dechu a ráno se začala třída trhat na katolíky a evangelíky. Peleton se roztrhl na dvě části, které ovšem byly neustále v dohledu. Já, katolík vychovaný maminkou v římskokatolické víře, jsem ji zradil a dal přednost panu učiteli a riskoval tím zhoršenou známku z náboženství. Zastavili jsme v Piešťanech a z toho si pamatuji jen to, že jsem se napil oné léčivé smradlavé vody z hrdinství mně vlastnímu a dostal takový hlad, že můj ruksak zel během krátké doby prázdnotou a moje další existence závisela na kamarádech, případně panu učiteli. Těch par korun, které mně maminka dala, jsem prozmrzlinoval hned první den.

Největší hlad jsem měl tady, na Bradle, kde jsme serpentinami vyjeli na kopec. Stála tam mohyla na památku generála Štefánika a stojí tam asi dodnes. A tam mně dal pan učitel konzervu, ve které byly do kroužku stočené plátky slaniny, kterou ještě dnes cítím v ústech.

Spali jsme na faře ve Velké nad Veličkou. Pan farář to zařídil a vymínil si, že ráno pro nás žáky bude brzy ráno sloužit v místním kostele mši. Účast povinná. Po mši začalo pršet a peleton se roztrhl definitivně. My, žáci sportovního ducha, kteří jsme táhli s panem učitelem za jeden provaz, jsme v dešti dojeli až do Hulína na nádraží, kde na nás už nebyla ani nitka suchá. Farářova skupina dojela pouze do Uherského Hradiště a tam nasedla na vlak. Když jsme už společně ukládali kola do vlaku v Hulíně dali jsme se zase dohromady a povídali jsme si až do Meziříčí, jaké to bylo v tom dešti. Tož takový jsme měli školní výlet na kole za školou.
Autor: Jaroslav Kašíkjaroslav | pátek 27.3.2015 4:21 | karma článku: 12.89 | přečteno: 261x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 12.62 | Přečteno: 125 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.84 | Přečteno: 280 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.53 | Přečteno: 484 | Diskuse

Jsem hoch jehož životem prošli všichni prezidenti tohoto státu. Tím pádem nemusím blíže uvádět svůj věk, Sudičky mně do života vložily optimismus, chuť k psaní a cestování. Všech tří darů jsem využil a využívám dosud. A tak se batoh se vzpomínkami naplnil vrchovatě a když se do něj sáhne, je tu článek pro blog coby dup. Tak občas zkuste otevřít můj blog.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...