Kouzlo časů minulých: ochutnávka adrenalinu

6. 03. 2015 6:31:08
Neříkejte, že si také někdy necucnete. Jeho opojnost lze srovnat s alkoholem, návykový je až běda a najdete jej kam se podíváte. Nebyl jsem výjimkou a dnes, kdy jsem už i v adrenalinovém důchodu stále ještě cítím, jak mně vítr čechrá vlasy, protože přilby nepatřily k povinné výbavě.
Pánové, byl jsem u toho, když po prašných silnicích jezdili pradědečkové dnešních motocyklů, včetně Harleye. Pravda, po prve jsem sedl na motorku někdy ve válce, eldorádo však pro mne v tomto smyslu začalo až po pětačtyřicátém. Otec, milovník gramofonů a rádií, přibral do své koníčkářské stáje i motocykly s elánem, který se podobal nástupu jazzu v oněch letech. Nikdy nekoupil motocykl nový, tak hluboko do kapsy dosáhnout nešlo. Noviny byly plné inzerátů, kde se nabízely zánovní motocykly, všechny v perfektním stavu a za velmi výhodnou cenu, nevyužité to dědictví nebo nevhodný dar, prostě nabídky různých šejdířů a překupníků, na které otec slyšel. A tak jsme měli v kůlně co chvíli něco "nového" z domova i ciziny a doba, po kterou se u nás motocykl držel se odvíjela od toho, jak dlouho vydržel v alespoň v pojízdném stavu. Však to znáte z filmu "Postřižiny" nebo seriálu "Bylo nás pět". Nevím, jaké metody otec používal, ale vždy se mu podařilo "rozbitý" motocykl znovu prodat, nebo vyměnit za lepší.

Vystřídaly se u nás motocykly všech možných značek třeba Indián, Ogar, Ariel, Puch, DKW, NSU, Jawa Robot, Čezety a možná i další. Nikdy však nepřejel práh naší kůlny Harley Davidson. A to mne štvalo. Za chvíli mne však tato touha přešla a tak jsem se s otcem svezl na Indiánu, který měl ještě plynovou páčku, hloubal proč zrovna Puch, když tak pěkně voněl benzinem, hřiště bylo plné ogarů a ještě jeden nablýskaný stál před šatnou pro hráče. Měl jsem na starost čištění a na leštění byl nejlepší Ariel.

Ovšem nejraději jsem měl Robota /Jawa robot/, který byl sice slabý, měl pouze jedno sedadlo a byl to jakýsi přechod od motorového kola k pořádnému motocyklu. Když už jsem narazil na motorové kolo, tak musím říct pro mladší ročníky, že to byl vlastně robustní bicykl, který měl pod řidítky motorek. Na kolo se nasedlo, pořádně rozšlapalo, až motorek "chytil" a potom už tradá, děvčata se jen ohlížela a žadonila, jestli by se mohla svézt na ˇštangli". Mohla.

Tak na tom Robotovi mne otec učil jezdit tak, že se posadil s košem plným chvojí na zádech na sedadlo, já si sedl před něj na nádrž, rozjeli jsme se a já vzal řidítka do svých rukou. Ten sladký pocit otáčet pravou rukou rukojetí plynu! Natolik opojný, že jsem včas neodbočil na křižovatce v poli doprava a najel do příkopu. Otec doletěl o dva metry dál, já se šprajlcl o řidítka a zůstal v příkopu. Slovník, který tenkrát použil otec zde nemohu z pochopitelných důvodů uvést. Už i proto, že jsem spíše vnímal, jak mně pod košilí na levé straně stéká krev do trenýrek. Ani jsem nedutal. Když jsme se dali dohromady, vykopali osmičku z předního kola opět na nulu, odjel otec domů sám a já ty tři kilometry zvládal pěšky. Sotva se za otcem zavřel okraj lesa, kterým se cesta vinula, sundal jsem svetr a zíral. Na košili dlouhý modrý flek, který končil v nedohlednu.Sáhl jsem do náprsní kapsičky, odkud se flek šířil a byl jsem doma. Žádný šlechtic, což mně už tenkrát napadlo, ale plnicí pero napadrť. Bylo v kapsičce košile, jak jsem ho zapoměl uložit po návratu ze školy.Nárazem o řidítka se inkoust vylil a způsobil co způsobil.

O pár let později jsem už kočíroval ČZ 175 standard zcela suverénně. Jenom v trenýrkách, na prašné cestě bez oprávnění od úřadů i otce jsem dovolil, aby si Čezeta na mně lehla a dvacet metrů se na mně vezla. Následky nebudu popisovat, odešly až měsíc poté a byl jsem vyléčen až do další jízdy, při které jsem počítal tyčky v plotě. Záda mně ošetřila sestra Červeného kříže paní Hýžová a po použití jodové tinktury jsem litoval, že jsem si mezi nohy nestrčil plenku. Řidičák jsem udělal na motorku v šestnácti letech bez instruktora a bez maléru.

Nebezpečí číhalo nejen za jízdy. V devatenácti jsem této motorky využil k seznámení s ženou, které se mnou už pobyla 56 let. Byla zdravotní sestrou v místním řeckém domově a vyšla si s kolegyněmi na procházku do lesa. Sledoval jsem je orlím zrakem a když vešly mezi stromu, přiřítil jsem se po vedlejší cestě k tomuto místu, opatrně sjel do příkopu, motorku na sebe "složil" a plyn jsem "turoval" co to šlo. Za moment děvčata vyběhla z lesa podívat se co se stalo. I zželelo se jedné z nich, a právě té, která mně padla do oka a začala mne "ošetřovat". Zjistila, že jsem bez šrámu a asi jí došlo, že to byl jen fígl .Nicméně impulz k seznámení byl na světě.

Když přeskočím deset let, kdy jsem se věnoval studiu a zakládal rodinu, moje další setkání s motocyklem se odehrálo na Státním statku v Hrušovanech n.Jev., kde to bylo moje služební vozidlo při mém zaměstnání zemědělského inženýra. Třistapadesátka, to už bylo opravdu "dělo" a podle toho se s ní děly věci. Ale o tom až někdy jindy.

Naposled jsem se dostal do kontaktu s motorkou ne lesjakou. V Norsku mně ji předvedl kamarád, který se v roce 1975 zapomněl vrátit z Norska a uvízl tam v objetí své norské manželky. Harleye si koupil aby nasytil svého koníčka a od té doby se bez něj nehnul. Nad vybavením jsem žasl. Nechyběla krabička na cigarety, vařič na kávu, pouzdro na noviny a spousta dalších roztomilých zbytečností. Honza už odejel do věčných lovišť stejně tak, jako jeho Harley.

Děvčatům se omlouvám, že jsem dnes vložil na plac takovéto téma. Snad si aspoň vzpomenou na to, jak bylo na té "štangli" o které jsem mluvil a co jim to dalo do života.
Autor: Jaroslav Kašíkjaroslav | pátek 6.3.2015 6:31 | karma článku: 9.94 | přečteno: 331x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 23.03 | Přečteno: 366 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 293 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 513 | Diskuse
Počet článků 194 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 394

Jsem hoch jehož životem prošli všichni prezidenti tohoto státu. Tím pádem nemusím blíže uvádět svůj věk, Sudičky mně do života vložily optimismus, chuť k psaní a cestování. Všech tří darů jsem využil a využívám dosud. A tak se batoh se vzpomínkami naplnil vrchovatě a když se do něj sáhne, je tu článek pro blog coby dup. Tak občas zkuste otevřít můj blog.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...