Kouzlo časů minulých: Havanou s pesetami v kapse

Dobře tak, že jsme v Havaně zůstali ještě jeden den. Dopoledne jsme mohli vyrazit po vlastních a odpoledne jsme vyjeli na Náměstí revoluce a Muzeum revoluce. A tak jsme si zase užili od všeho trochu a koupili i suvenýry.

Nelze jinak než připustit, že po královské snídani na verandě hotelu Nacionál jsme byli v dobré náladě a odhodlaní natáhnout procházku po Havaně až do oběda.

Vyrazili jsme na Malecón, slavnou pobřežní trasu, která je jen pár kroků od hotelu Nacional. Rybáři se činili a tak jsme nahlédli, co mají v síťkách. Bylo toho bohatě stejně jako rybářů. Po silnici šněrovaly americké křižníky silnic a zanechávaly po sobě spoustu čmoudu, který nutil ke kašli.

pevnost El Moro

V dálce jsme ještě zahlédli pevnost El Moro, ale tam jsme až nedošli. Zahnuli jsme do ulic města a nevěřili svým očím. Skoro každý dům je alespoň z části obložen mramorem všech možných barev, ovšem celkový vzhled nevábný. Spousta prasklin, opadané omítky, ovšem poměrně čisto. Jdeme už třetí ulicí a nenarazili jsme na žádný obchod, alespoň se nám to zdálo. Až později jsme si všimli, že obchody nemají žádné označení a když jsme narazili na první výkladní skříň, vstoupili jsme dovnitř, protože jsme dostali chuť na pomeranč a banán. Platit bylo čím, protože jsme dostali v rámci turistického vybavení od Čedoku obojí kubánskou měnu - CUP i CUC. Národní měnu /CUP/ používali Kubánci k běžnému placení a v ní dostávali i mzdu, konvertibilní peso byla měna podobná našim bonům. Díky tomu jsme se malinko v nakupování vyznali. Ovšem nebylo skoro co koupit. Připadali jsme si jako ve snědeném krámu. Pár mrkviček a petržele, batáty, dvě bedničky pomerančů a trsy banánů, která jakoby byly právě utrženy v plantáži. A doutníky a rum.

suvenýr v obálce
papírové kroužky na označení doutníků

dvě vůně

I na ulici se také nakupovalo. Na chodníku stálo nákladní auto s odkrytou korbou , na korbě spousta krabic s dámskými botami, které se od sebe lišily pouze velikostí a prodavač z korby krabice podával do natažených rukou žen, které spořádaně čekaly ve frontě na svůj příděl. Boty jim prodavač vydal výměnou za jakousi bumážku. Ženy se pak připojily k hloučku několik metrů dál a tam si vzájemně vyměňovaly velikosti bot. A spokojenost byla na obou stranách. Prodavač měl "vyprodáno" za deset minut. Později jsme se snažili proniknout do přídělového systému, největší raritou ovšem byl nárok novomanželů na týdenní bezplatný pobyt v některém z havanských hotelů i když byli třena z provincie Holgin na východě Kuby.

ulice v centru Havany

Tady se konají nějaké hrátky přímo na ulici, ale o co šlo jsme nepoznali. Vpravo byl další obchod, ale nakupování nás už nelákalo.

pátio domu staré Havany

Zvědavost nás zahnala do pátia jednoho domu s bohatou květinovou i architektonickou výzdobou. Navíc muselo jít i o budovu významnou, o čemž svědčila socha muže v životní velikosti, ale na jeho jméno, umístěné na podstavci si již, jak jinak, nepamatuji.

No a podle hodinek i vedra je už pravé poledne. Otáčení mapou nikam nevede a tak se díváme po taxíku. Ani vidu, ani slechu. Poradil nám chlapec, který si na ulici hrál s míčem,"Taxi? Sí, senores. Un poco más allá de género. A protože řeč podpořil vydatně rukama pochopili jsme a za pět minut seděli v taxíku. Stačilo říct: "Hotel Nacional" a šofér se přátelsky usmál při vidině bohatého tuzéru. Oplatili jsme mu při vystoupení před hotelem stejným způsobem.

"náš" autobus před hotelem Nacional

Dvě hodiny na sprchu, oběd a překonání nutkání, natáhnout se na postel a užít si siesty uběhly jako voda a autobus už čekal s nabídkou na další projížďku Havanou. Trochu jsem se motal kolem recepce až jsem přece jen našel poštovní schránku a vložil do ní pozdrav, který jsem včera neodeslal. Doufám, že dorazí domů dříve než já.

pozdrav domů

Hotel jsem označil jako ucházející.  No "nevědomost hříchu nečiní". A tak jsem se usadil v autobuse hned vedle dveří a u palubní desky se střídaly ve výkladu dvě průvodkyně, Kubánka a Češka. Ta vlastně pouze překládala s občasným dovětkem. Hned od počátku bylo jasné, že projížďka bude souviset s kubánskou revolucí a politickým systémem na Kubě. Předehrou byly ulice, parky, parkoviště a další volné plochy, ze kterých se na nás usmíval Che Guevara a Fidel, vlály kubánské prapory a hrály si skupinky Pionýrů s rudými šátky k rozeznání s našimi pionýry pouze barvou pleti. Čtvrthodinka a jsme na Náměstí revoluce a hodinku máme na prohlídku.

Prohlédli jsme si pomník José Mártiho i Che Guevary, prostranství, na kterém pronášel své několikahodinové projevy Fidel Castro statisícovým davům a pak jsme diskutovali o tom, jak se to na Kubě změní, když se v Sovětském svazu dostal k moci Michael Gorbačov. Je zajímavé, že byl zvolen prvním tajemníkem KSSS 11.3.1985 tedy v den našeho odletu na Kubu. Jak to dopadlo? To je otázka.

bývalý Prezidentský palác, nyní Muzeum revoluce

Tady jsme skončili. Zaujal nás zejména pavilon, ve kterém byla vystavena jachta Granma, se kterou za velmi komplikovaných okolností přeplul z Mexika na Kubu Fidel a jeho 81 spolubojovníků, aby osvobodili Kubu od režimu Fulgencia Batisty. Podařilo se.

Po večeři někteří účastníci našeho zájezdu ušetřili, protože marně pátrali po dámské společnosti za nějaké to peso. Tyto ženy, na rozdíl od současnosti, nebyly k nalezení. A tak jsme u pultu usrkávali mojito /čti mochito/ a okusovali doutník. Doutníkový opar likvidovala klimatizace tak, že jsme na sebe přece jen viděli. Já nezaváhal, protože mám ve zvyku připravit se na příští den. A tak jsem na pokoji vytáhl z poznámkového bloku program, kterým nám posloužil Čedok. Sledujte se mnou o čem se budete moci dozvědět v příštích dnech,

program zájezdu od Čedoku

A protože jste určitě i vy zvědaví, za zájezd se zaplatilo 17 900 Kčs na osobu. Vydělával jsem tenkrát necelých 3000 Kč hrubého, což byla fešácká mzda, takže na tento zájezd padlo skoro šest výplat. Dnes bych takové zájezdy za dnešní výdělek pořídil nejméně dva. Ovšem není mně už padesát, ale o dvaadvacet víc.

Autor: Jaroslav Kašíkjaroslav | čtvrtek 23.3.2017 9:17 | karma článku: 11,89 | přečteno: 228x

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kdo jinému jámu kopá....aneb...--Babiš gaunerem.

Před půl rokem by mně ani nenapadlo, že půjdu k volbám s volebním lístkem hnutí ANO. Jen okrajově jsem sledoval frontální útok na jeho předsedu, přemýšlel o presumci neviny a divil se čím dál víc. Včera mne kampaň dorazila.

1.10.2017 v 10:46 | Karma: 22,08 | Přečteno: 1483x | Diskuse| Zlín

Jaroslav Kašíkjaroslav

Expedice oksroN 2017: první stovky kilometrů.

Tak pokud jste jeli také autem do Petrohradu, nic moc nového vás nečeká. A pokud se k tomu chystáte, dobře děláte. Konec konců vám o pěti dnech pobytu v něm povyprávím příště.

25.9.2017 v 7:46 | Karma: 4,82 | Přečteno: 129x | Diskuse| Cestování

Kudy, kam?

Nejenom psaním živ je člověk, ale i prací na zahrádce a k tomu je jarní a letní období přímo ideální. A není od věci připravit i povyražení, za které cesty do Norska považuji.

22.9.2017 v 5:41 | Karma: 5,52 | Přečteno: 209x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kouzlo časů minulých: kubánská padesátka.

Být na Kubě v době, kdy k vám dorazila padesátka bylo fantastické. A když k tomu připočítáme pobyt na pláži Santa Lucia nelze než pochopit, že jsou na ni nesmazatelné vzpomínky.

30.4.2017 v 7:44 | Karma: 12,21 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Kouzlo časů minulých: v náručí Santa Lucii

Vím, známější je Varadero, my však dojeli na atlantické pobřeží na překrásnou pláž Santa Lucia, kde lze šnorchlovat u největšího korálového útesu na světě. Tak pojeďte s námi.

23.4.2017 v 8:16 | Karma: 11,21 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Jsem hoch jehož životem prošli všichni prezidenti tohoto státu. Tím pádem nemusím blíže uvádět svůj věk, Sudičky mně do života vložily optimismus, chuť k psaní a cestování. Všech tří darů jsem využil a využívám dosud. A tak se batoh se vzpomínkami naplnil vrchovatě a když se do něj sáhne, je tu článek pro blog coby dup. Tak občas zkuste otevřít můj blog.