Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kouzlo časů minulých: Ej, veselá je dědina...

Ne, nebojte se. Nebudu vám zpívat slováckou písničku na Hané. Chci vám jen přiblížit prostředí, do kterého jsem se ve své životní anabázi dostal po nástupu do JZD.

""Co myslíš. V nejlepším přestat, ne?" říkala mně na Silvestra po půlnoci už v roce 1979 moje žena. "Tož ahoj" slušně jsem nabídl realizaci její nabídky. 

   Když jsme zasedali k silvestrovskému hodovnímu stolu, bylo venku 10 stupňů a počasí se do rána obrátilo nevídaným způsobem. Když jsem se před obědem vzbudil, ukazoval teploměr na okně -20. No a zítra jsem odjížděl na nové pracoviště. Začátek jako malovaný.

   Do vesnice, mého nového působiště jsem bez problému dojel, odbyl si vstupní formality, uložil věci do komůrky vedle mostní váhy ve dvoře a první hledal úkryt pro moje auto, které se chvělo pod nárazy větru v prudkém mrazu. A podařilo se. Jen několik metrů od JZD žili staří manželé, kteří mně za nepatrný úplatek nabídli jako garáž vestavěný průjezd do dvora domu. A s nimi jsem si později užíval. Nájem za garážování jsem splácel různými pracemi.

   Jednou z prací bylo šlapání zelí, které jako zásoba na zimu nesmělo chybět. Manželé už trpěli závratí a tak mne o tuto práci požádali. Zelí nakrouhali sami, jablka, papriku a další ingredience připravili a v kuchyni už čekal sud. Přišel jsem po práci abych posloužil. V domácnosti nebyly žádné igelitové sáčky nebo podobná ochrana nohou a když jsem poukazoval na to, že šlapat zelí holýma nohama je nehygienické odbyli mne ujištěním, že je tak šlapali celý život a jsou ještě tady. Paní mně vydrhla nohy a já šlapal,. oni přidávali a večer už byl sud plný a tak jsem na něj dal dřevěnou poklici a zatížil je kamenem, který měl dobrých třicet kilo.

   Kdysi v zimě jsem vyčetl z novin, že se pořádá v Kroměříži soutěž v kvalitě kysaného zelí a a jako první cena bylo devadesátikilové prase. Řekl jsem o tom mým nájemcům víceméně se srandy, ale oni hned abych je přihlásil a málem šli hned chystat do sklepa sklenice se zelím do soutěže. Stalo se a světe div se. "naše" zelí vyhrálo a z JZD přivezli v sobotu vyhrané prase. A tak se pořádala zabíjačka, zelí se uvařilo k pečenému a všem loupalo za ušima.

A teď z jiného soudku, vlastně košíku, do kterého se v družstvě sbíraly jahody. Bylo jich ke sklizni na ploše asi jednoho hektaru a na sběr se najímaly brigádnice buď za mzdu nebo za část sklizených jahod. Sklizeň organizoval zahradník, který byl na poli pečený, vařený a zanedbával své povinnosti v zahradnictví. Rád jsem se u pole zastavoval a sem tam "zobl". Když jsem se tak rozhlížel po řádcích a blíže si všiml brigádnic došlo mně, proč  zahradník nevynechá žádnou příležitost ke kontrole sklizně. Jistě jste na to přišli i vy. Za pár týdnů jsem se dozvěděl, že se zahradník musí ženit a při sklizni v následujícím roce stál na souvrati kočárek a v něm vrnělo malé děvčátko celé zapatlané od jahod.

Historka s vášnivým traktoristou rybářem, říkali jsme mu Jožin, se odehrála v době sklizně raných brambor. Brambory se třídily na velké a drobné a ty drobné se prodávaly za symbolickou cenu zaměstnancům. Jožin si jich pořídil pytel a denně tak pět kilo uvařil a pohodil na stejné místo v řece Moravě. 

   Ve čtvrtek navečer se mu podařilo ulovit kapitální kousek. Měl přes deset kilo a chválil se tím kudy chodil. Protože byl "starý mládenec" a neměl tedy rodinu, uložil vykuchaného kapra do lednice v jídelně a v pátek ráno pozval všechny traktoristy včetně opravářů na grilování kapra, které se uskuteční tentýž den  po práci. A tak se taky stalo.

Zatím co Jožin konal přípravy na grilování. traktoristé kuli pikle. Když jim vyšlo, že se sejde víc než dvacet lidí. požádali vedoucího hospodářství a koupili odrostlé dvacetikilové sele, zabili je a připravili ke grilování. Kapra z ledničky v jídelně přenesli do ledničky, kterou jsem měl ve své světničce u mostové váhy a nahradili jej seletem..

Po třetí hodině měl Jožin už místo ke grilování připravené, dřevo dovezené, dvě "štěňata" piva v chládku pod lípou a na prkně tamtéž pár šišek chleba a koření ke grilování. A tak namířil do lednice pro kapra. Když otevřel lednici zůstal jako solný sloup. Po chvíli mu to došlo a tak sele hodil přes rameno a vykračoval ke grilovišti. Mezitím kolegové traktoristé přenesli tamtéž kapra z mé ledničky a společně se pustili do grilování. První na řadě byl kapr. Nezbyla z něj ani šupinka a pak zavonělo sele. Obsah "štěňat" se přeléval do nálady shromážděných labužníků a ztichlým večerem se ozývalo několikrát dokola: "Jožin z bažin...."

 

Autor: Jaroslav Kašíkjaroslav | pondělí 8.2.2016 6:20 | karma článku: 12,24 | přečteno: 328x
  • Další články autora

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kdo jinému jámu kopá....aneb...--Babiš gaunerem.

Před půl rokem by mně ani nenapadlo, že půjdu k volbám s volebním lístkem hnutí ANO. Jen okrajově jsem sledoval frontální útok na jeho předsedu, přemýšlel o presumci neviny a divil se čím dál víc. Včera mne kampaň dorazila.

1.10.2017 v 10:46 | Karma: 22,08 | Přečteno: 1483x | Diskuse| Zlín

Jaroslav Kašíkjaroslav

Expedice oksroN 2017: první stovky kilometrů.

Tak pokud jste jeli také autem do Petrohradu, nic moc nového vás nečeká. A pokud se k tomu chystáte, dobře děláte. Konec konců vám o pěti dnech pobytu v něm povyprávím příště.

25.9.2017 v 7:46 | Karma: 4,82 | Přečteno: 129x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kudy, kam?

Nejenom psaním živ je člověk, ale i prací na zahrádce a k tomu je jarní a letní období přímo ideální. A není od věci připravit i povyražení, za které cesty do Norska považuji.

22.9.2017 v 5:41 | Karma: 5,52 | Přečteno: 209x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kouzlo časů minulých: kubánská padesátka.

Být na Kubě v době, kdy k vám dorazila padesátka bylo fantastické. A když k tomu připočítáme pobyt na pláži Santa Lucia nelze než pochopit, že jsou na ni nesmazatelné vzpomínky.

30.4.2017 v 7:44 | Karma: 12,21 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kouzlo časů minulých: v náručí Santa Lucii

Vím, známější je Varadero, my však dojeli na atlantické pobřeží na překrásnou pláž Santa Lucia, kde lze šnorchlovat u největšího korálového útesu na světě. Tak pojeďte s námi.

23.4.2017 v 8:16 | Karma: 11,21 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 395x
Jsem hoch jehož životem prošli všichni prezidenti tohoto státu. Tím pádem nemusím blíže uvádět svůj věk, Sudičky mně do života vložily optimismus, chuť k psaní a cestování. Všech tří darů jsem využil a využívám dosud. A tak se batoh se vzpomínkami naplnil vrchovatě a když se do něj sáhne, je tu článek pro blog coby dup. Tak občas zkuste otevřít můj blog.

Seznam rubrik